Děti ze základních škol v Plzni se budou seznamovat se znakovou řečí
Přehrát reportáž Martiny Klímové
Školáci z Plzně se budou učit, jak komunikovat se sluchově postiženými lidmi. Pomůže jim v tom projekt nazvaný „Znakovka do škol“. Připravil ho Spolek neslyšících Plzeň a má několik částí. Jednou z nich je například divadelní představení ve znakové řeči, které nacvičují děti ze Základní školy Martina Luthera.
„Účelem projektu je seznámit děti ze základních škol a to zejména na prvním stupni s problematikou sluchové vady. Cílem je, aby si uvědomily, jak s takovými osobami komunikovat. Jsem moc ráda, že děti už se něco naučily, takže to aktivně využily v praxi,“ říká Kristýna Voříšková ze Spolku neslyšících Plzeň.
Jitka Matějková, která učí čtvrťáky na Základní škole Martina Luthera, s dětmi nacvičuje divadelní představení. Jeho součástí budou i znaky pro neslyšící.
„Teď jsme v úvodní fázi, kdy se nejprve učíme základní znaky, které v další fázi přiřadíme k písni, „Když jsem já sloužil.“ Poslední částí bude divadelní představení Boudou budko, kde hraje sedm nebo osm herců z řad dětí,“ vysvětlila Jitka Matějková.
Projekt „Znakovka do škol“ má svůj vlastní slovník
Pro děti ze základních škol jsou v příštím roce připraveny minikurzy znakového jazyka, které povede slyšící i neslyšící lektor. Podle Kristýny Voříškové se například děti ze základní školy Martina Luthera naučí písničku a pohádku, kterou posléze představí svým vrstevníkům na ostatních základních školách. V rámci programu „Znakovka do škol“ vzniká také slovník znakového jazyka, který je určen speciálně dětem a kde si i samy děti slovíčka určily.
„Slovník je řazen podle abecedy. Na každé stránce jsou nakreslená zvířátka a ke každému z nich je znázorněn, jednotlivý znak, jak se v praxi provádí. Hodně jsme se nechali inspirovat zoologickou zahradou. Ve slovníku je například had, tygr, velbloud a mnoho dalších. Jsou tam převážně slovíčka, která následně mohou děti využít při běžné komunikaci,“ řekl Petr Šrédl, grafik slovníku znakové řeči.
Pokud se projekt osvědčí, mohl by se v dalších letech rozšířit i na druhý stupeň základních škol.